středa 5. března 2014

100% celozrnné bulky





Když jsem se na internetu pídila po receptu na pečivo, které bude opravdu 100% celozrnné, byl to docela oříšek. V každém receptu se vyskytovalo alespoň menší množství obyčejné hladké mouky, což se mi moc nelíbilo. Důvod prý jednoduchý -> celozrnná mouka je těžší, takže hůř kyne. Já se ale nedala, dala několik receptů dohromady a prostě to zkusila. A výsledek? Bulky krásně nakynuly a doufám, že k zítřejší svačince budou stejně tak dobře chutnat, jako vypadají..! :)))







Ingredience:

  • 125g celozrnné pšeničné mouky
  • 125g celozrnné žitné mouky (jemně mleté)
  • 50g jemných ovesných vloček s vlákninou
  • 4g třtinového cukru (1 kávová lžička)
  • 5g sušeného droždí
  • 15g extra panenského olivového oleje (dvě mělčí polévkové lžíce)
  • 250ml vody


Postup:

V první řadě se nelekejte, ale u tohoto receptu se nezakládá na kvásek, díky sušenému droždí to není potřeba. ;)
Smícháme všechny sypké ingredience, přidáme olej a začneme hníst těsto. Vodu přiléváme postupně, ne všechnu najednou. Pokud máte tu možnost, doporučuji dát do hnětače, dost Vám to usnadní práci, těsto je totiž potřeba vážně alespoň 10min hníst aby se vše pořádně promíchalo a propojilo.


Takto připravené těsto překryjte v míse látkou a dejte na jednu hodinu na nějaké teplejší místo vykynout. Nelekejte se, pokud Vám přijde lepivé. ;)
Po jedné hodině těsto z mísy přesuňte na moukou posypaný vál a lehce ho propracujte, udělejte kouli a nechte další hodinu vykynout.


Když Vám těsto takhle krásně vykyne, stačí už jen vytvořit bulky (menší koule) a vyskládat na plech vyložený pečícím papírem. Vršek bulek nastřihněte nůžkami a dle chuti můžete posypat různými semínky, či ovesnými vločkami. Potírat ničím nemusíte. Takto připravené bulky nechte ještě 10-15min odpočinout. Ještě trošku nakynou a teď už jen šup s nimi do trouby.


Pečem nejprve 5min na 200°C, poté troubu stáhneme cca na 170°C a pečeme dalších 15 minut. Pak už stačí jen si vychutnat vůni čerstvého pečiva, a rovnou se do něj i zakousnout. :)))


Z této dávky mi vyšlo osm bulek. ;)

Nutriční hodnoty celkové (kdybyste dělali jiné tvary apod, můžete si sami rozpočítat): 4 995Kj; 39,33g bílkovin; 206,96g sacharidů z toho 4,56g cukru; 24,68g tuku

Nutriční hodnoty na 1/8: 624Kj; 4,9g bílkovin; 25,9g sacharidů z toho 0,5g cukrů; 3,08g tuku

Přeji dobrou chuť a veselé pečení.. :)))

5 komentářů:

  1. Odpovědi
    1. Musím se přiznat, že sama nevím. Zmizeli dřív, než jsem je sama stihla ochutnat, takže i dle názorů rodinky hádám, že se povedly... :-D :)

      Vymazat
  2. už to kyne, tak jsem zvědavá, těším se! přesně jsem hledala recept bez špetky hladké mouky, jen mi v tvém receptu chybí koření a sůl. nevím,jestli to bereš jako samozřejmost :) já třeba jo, ale pro někoho, kdo není až tak zdatný bych to do receptu raděj dopsala :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Doufám že vykynuly, jak měly, a pochutnala jste si. :) Já bulky ani nijak extra nekořenila, aby se dali použít i "na sladko", tak spíš proto. :)

      Vymazat
  3. Zdeněk.
    Já na sladko nemusím, vlastně ani nemohu, takže by mne jako naprostého laika zajímalo, čím to trochu okořenit. Možná kmín, nevím.... Díky

    OdpovědětVymazat