sobota 8. listopadu 2014

Another change,another life II.



Po dlouhé době se zase navracím k blogu a myslím, že nějaké omlouvání stylu "bylo toho moc, neměla jsem čas", ani nemá cenu. Proto pryč se všemi výmluvami a sem s dalším článkem, jak to se mnou vlastně bylo. Dnes bych se s Vámi totiž trochu podrobněji chtěla podělit o zkušenosti s různými formami stravování, kterými jsem si prošla. Některé ucházející, za některé bych si pro změnu nafackovala. (Jak už jsem zmínila v článku předchozím. :D)







Poohlédneme-li se k předchozímu článku, už tam jsem zmiňovala, že moje shazování nadbytečných kil začalo vlastně hladověním, vyvolaným stresem. No, už to rozhodně nebyla správná cesta.
naštěstí jsem v té době vedle sebe měla dobrou duši, která do mě ryla tak dlouho, až jsem se zase rozjedla, i když ne úplně.

V té době jsem před sebou měla pouze vidinu toho, jak co nejrychleji dál shazovat co nejvíce. V hlavě jsem měla jen to, že když to šlo tak rychle do teď, musí to jít tak i dál. OMYL!! Jakmile totiž volíte špatnou cestu, první čeho se Vaše tělo zbavuje je voda, proto jsou úbytky tak rychlé a viditelné. S tukem je to ale už běh na delší trať. Nicméně mě nenapadlo nic lepšího, než zadat do vyhledávače slovo DIETA a nějaký ten způsob prostě najít.

První stránky, co se mi objevily, byly samozřejmě typické ženské časopisy, které bych v tomto směru zakázala publikovat! Dnes si jejich články čtu spíš pro pobavení a věřte mi, že nad některými jejich výroky co se redukce hmotnosti týče občas vážně chytám až křeče v břiše, takže prosím, těmhle článkům vážně nevěřte!!!

Další pak byly webové portály, které se přímo zaměřovaly na různé typy diet, které byly často dost drastické a jak už teď dobře vím, naprosto postavené na hlavu! Nicméně, těchto stránek jsem se (já hlupák) držela a čerpala z nich. Tím taky začalo nezdravé týrání mého těla jezením/nejezením.

Každý, kdo někdy podobně vyhledával a zkoušel různé druhy diet, určitě už také slyšel o tzv. Mléčné dietě.

Ten kdo ji nezná a snažil by se o ní něco vyhledat, zjistí, že jde zhruba o 14 denní "dietu", která slibuje rychlý a možná i velký úbytek váhy. Je založena na principu minimálního množství kalorií (příjmu potravy), pravidelnosti stravování a naprostém vyloučení veškerých příloh a sladkostí, což má zcela logicky vést k úbytku váhy. Povoleny jsou pak mléčné výrobky, maso a zelenina pouze omezeně.

Můj názor?

  • Zcela logický úbytek váhy -> Stejně tak jako tomu bylo ze začátku u mě. Tělo má najednou naprostý nedostatek živin a první co udělá, tak se odvodní. To znamená že sice shodíte na kilech a zřejmě i něco na objemu, ale rozhodně to nebude z z tukových zásob.
  • Minimální množství kalorií -> Ano, při redukci hmotnosti se skutečně snižuje množství přijatých kalorií, ale to v porovnání s vaším BMR, nebo-li množstvím kalorií, potřebných pro tělo, aby bylo schopno fungovat. Kalorie přijaté tímto typem stravování nepokryjí ani Vaši základní potřebu, čímž si zaděláváte spíše na zdravotní problémy, než vysněnou postavu.
  • Pravidelnost stravování -> Proč ne, to je jenom dobře. Ale rozhodně ne se složením stravy, jaké tato dieta povoluje.
  • Povolené potraviny -> Tak to je kámen úrazu. Je sice fajn, že se jedná o bílkoviny, které jsou pro organismus vážně nezbytné, ale proč jsou povoleny mléčné výrobky a maso jen omezeně mi hlava nebere! V dnešní době, byť i maso má v sobě spoustu věcí navíc, které by v něm nebyly, je to pořád vhodnější forma bílkovin než chemicky zpracovávané mléčné výrobky! Navíc vyřadit ze stravy veškeré sacharidy a prakticky i tuk.... HLOUPOST!
  • Této dietě se vyhýbejte velkým obloukem!!!
Další dost populární dietou bývá tzv. Dieta modelek, nebo také dieta Hollywoodských hvězd. Drží se pouhé tři dny a za takto krátkou dobu slibuje úbytek až 3 kilogramů. Spočívá v tom, že máte přesně rozepsaný jídelníček skládající se pouze z různých druhů ovoce. "Když můžou Hollywoodské hvězdy, proč bych to nezvládl/a i já." -> řekne si asi mnohý z Vás, když vidí příslib tak velkého úbytku váhy.

Můj názor?
  • Úbytek váhy -> No, tak zde to bude úplně stejné jako v případě mléčné diety. Voda a maximálně nějaká část zbytků svalové hmoty. 
  • Povolené potraviny -> Ano, ovoce je  zdravé, byť s dnešním způsobem pěstování prakticky bez vitamínů, ale přežívat jen na něm? Troufám si říct, že hned první den se budete cítit velice špatně a vydržíte-li vážně až do konce, opět jste si zadělali maximálně na zdravotní problémy.
  • Tak takhle rozhodně ne!
Pro někoho méně, pro někoho více známou je pak Bodová dieta. Na první pohled nevypadá až tak drasticky a dá se držet i několik týdnů, až měsíců, Spočívá v tom, že každá potravina má přidělen určitý počet bodů a stejně tak vy máte stanoveno kolik takových bodů můžete za den zkonzumovat. Navíc Vám umožňuje, si body i navýšit a to díky pohybové aktivitě, takže ve zkratce -> máte-li hlad, zacvičte si a můžete zase jíst.
Můj názor?
  • Bodová dieta se dá vážně asi držet po delší dobu a zřejmě by se s ní dalo i kvalitně redukovat tělesnou hmotnost, to by ale člověk, co jí drží musel mít o stravování určité znalosti. Je totiž velký rozdíl jestli přijmete 70% bodů ze sacharidů, 20% z tuků a jen 10% z bílkovin, nebo 30% ze sacharidů, 20% tuků a 50% bílkovin, přičemž většina populace nemá ani ponětí co je co a kolik se čeho v dané potravině vyskytuje.
  • Zacvičit si a deficit pak dohnat jídlem? Takže když mě chytne o půlnoci mlsná, udělám pár dřepů a šup do skříně pro čokoládu? HLOUPOST!
  • Umíte-li si vyhledat informace o bodovém hodnocení jednotlivých potravin, celý den si je zapisovat a sčítat, dokážete určitě to samé i s kalorickými tabulkami na základě vyváženého poměru živin.
  • Za mě tedy u běžné populace rozhodně ne!
A na konec má oblíbená Tukožroutská dieta. Znám pár případů, kterým se touto cestou podařilo shodit nadbytečná kila bez jojo efektu a i já jsem jí vlastně držela "ráda" i když ne uplně podle jejích pravidel. zakládá si na tom, že v jeden den uvaříte obrovský hrnec tukožroutské polévky, která se skládá převážně z kořenové zeleniny. Tu pak konzumujete jakožto hlavní složku jídelníčku a podle přesného rozpisu každý den něco přidáte.

Můj názor?
  • Opět samé sacharidy, navíc prakticky bezhodnotné, takže žádné dobré živiny pro tělo, aby mohlo správně fungovat.
  • Polévka někomu chutná (jako třeba mě :D), ale někdo jí po pár dnech nemůže pozřít, čemuž se prakticky nedivím.
  • Takže chcete-li opravdu odbourávat tuk a ne poslední zbytky svalstva, raději na tuto dietu rychle zapomeňte!

Takže pro rada č.2 zní: Vyhýbejte se drastickým dietám slibující enormní úbytek váhy za krátkou dobu a už vůbec se neřiďte ženskými časopisy!!!

Doufám, že tento článek byl alespoň v něčem přínosný a dočetli jste až do konce. nesmyslných diet prezentovaných na internetu je nesčetné množství, proto jsem se rozhodla protentokrát zmínit jen několik z nich, i když se k nim třeba v některém z dalších článků vrátí. Zajíma-li Vás ale můj názor na nějakou podobně prezentovanou dietu, která Vás zaujala a chtěli byste ji vyzkoušet, neváhejte se zeptat. ;)

Žádné komentáře:

Okomentovat